Vervangen houten stuurhuis spits Vita Nova
Het vervangen van het oude en in zeer slechte staat zijnde stuurhuis (klaphut) van dit voormalige vrachtschip was een enorm gave klus en mooie uitdaging. De spits doet momenteel dienst als B&B en ligt in de eemhaven in Amersfoort. Het oude stuurhuis was niet geisoleerd, het dak lekte en de de staande delen waren op veel plekken verrot. Gezien het feit dat het stuurhuis deel uitmaakt van de woning van de uitbaters van de B&B maakte het vervangen hiervan een must. Ik heb de onafhankelijke (venster)delen van het stuurhuis ingemeten en door een kozijnenfabriek laten vervaardigen. Enkele delen zijn op 'overmaat'vervaardigd en moesten ter plaatsen pas gemaakt worden. Uiteindelijk staat er een mooi geïsoleerd en waterdicht stuurhuis waar de huidige bewoners behaagelijk van hun prachtige uitzicht kunnen genieten.
Vervangen stuurkolom sloep
De eigenaar van deze sloep vond de vormgeving van de bestaande stuurkolom erg vervelend. Het stuurwiel zat te laag zodat je met gebogen rug stond te sturen. Tevens had je weinig bewegingsruimte achter het stuurwiel. Opo zijn verzoek heb ik een nieuwe houten (Iroko) stuurkolom gemaakt en alle apparatuur overgezet. Tevens het geheel weer op de sloep gemonteerd.
Reproduceren gaffel voor Skûtsje
Voor een klant heb ik een gaffel mogen maken voor een skûtsje. De huidige gaffel delamineerde op de lijmnaden. Het werd tijd voor een nieuwe. Met de oude gaffel als voorbeeld kon ik de nieuwe boom van de gaffel vrij eenvoudig namaken. De gaffel bestaat uit een in laagjes verlijmde essenhouten boom. Deze heb ik na het verlijmen grof gefreesd. Vervolgens met de hand in de juiste vorm geschaafd. De klauw bestaat uit twee losse delen die eerst gevormd zijn en vervolgens verlijmd zijn met de boom.
Repareren romp Laaksloep
Door verkeerd laden op de trailer zijn er drie gaten in de romp van dit Laaksloepje gestoten. Gaten uitzagen, pasdelen maken en met epoxy de pasdelen weer in de romp 'lassen'. Oneffenheden plamuren en vervolgens het geheel weer netjes afgewerkt.
Zandstrook antieke reddingssloep
Deze antieke reddingssloep wordt gerenoveerd. Hiervoor moest ook de zandstrook nieuw worden gemaakt. Nadat dmv een mal van de oude zandstrook een nieuwe strook was uitgezaagd en geschaafd is deze op de boot in de juiste kromming gestoomd.
Vervangen handrail salonbootje 'Lelie'
De bestaande handrailing op het dak van dit bootje bestond uit koperen buis die met voetjes op het dak gemonteerd was. Door inwatering werd het hout van het dak zacht en werden de voetjes uit het dak getrokken. De complete rails is verwijderd. De gaten dicht geplamuurd. Vervolgens is het dak in een primer gezet en afgelakt. Tenslotte zijn de, door de eigenaar aangeleverde handgrepen op het dakbevestigd. Om een waterdichte afsluiting te creëren is er een daarvoor bestemde kit gebruikt tussen het dak en de voetjes van de handgrepen.
Vervangen houten stootrand werkbootje
Dit oude tenderbootje uit 1972 had aan stuurboordzijde een compleet verrotte stootrand. Ik heb deze stootrand vervangen voor een nieuwe eikenhouten stootrand. De nieuwe rand bestaat uit drielaags verlijmde eiken latten. De lijst, totaal 8,5 meter lang, is in drie lengtes opgebouwd. De drie lengtes zijn eerst geprofileerd en vervolgens met een schuine las onderling verlijmd. De 8,5 meter lange stootlijst is in 1 stuk op de boot bevestigd.
Maken 8 stuks nieuwe kajuitsvensters zeiljacht Volonté
De bestaande kajuitvesnters van dit zeiljacht waren compleet weggecorrodeerd (aluminium raamlijsten vs stalen romp). Tevens waren de glazen ruiten aangetast doordat er op het dek gestraald was zonder de ruiten goed af te plakken. Ik heb de nieuwe ruiten van grijs getint polycarbonaat gemaakt. Dit is makkelijk te bewerken, slagvast, licht en UV bestendig. De aluminium profielen nauwkeurig in de juiste verstekhaken gezaagd en het geheel met de juiste kit en primer vastgezet op het polycarbonaat. Een hele metamorfose gezien de staat van de oude vensters.
Groot onderhoud scherpel vlet 'Bofkont'
Deze vlet heeft een jaar of drie in het water overwinterd en heeft daardoor danig te lijden gehad van de weersinvloeden. Een mooi project dus. Opdracht behelst het opnieuw opzetten van de concervering aan de buiten- en bovenzijde van het schip. Tevens diverse reparaties uitvoeren; - kapotte huidgang door uitgebroken kabelaringondersteuning repareren. - nieuwe kabelaring ondersteuningsblokken maken en bevestigen. - kabelaring juist opspannen - kleine teakdek reparaties Na het uitvoeren van alle noeste arbeid ziet het scheepje er weer mooi uit en kan het er weer even tegen.
Reparatie huidgang scherpelvlet 'Bofkont'
Dit betrof een reparatie als onderdeel van een grotere opdracht. Bij deze scherpelvlet was de kabelaring niet goed meer opgespannen en had diverse ondersteuningsblokken van de huid gedrukt. een van de blokken had een stuk huidgang mee uitgebroken. Dit moest eerst hersteld worden alvorens de boot kon worden afgelakt. Eerst werd het kapot getrokken deel uit de huidgang gezaagd. Van een nieuw stuk hout werd een passtuk gemaakt. De boot had op dit deel van de romp echter nog teveel kromming om het passtuker spanningsvrij in te kunnen lijmen. Het passtuk moest eerst worden gestoomd en vervolgens in zijn nieuwe vorm gedwongen worden. Na afkoelen en drogen kon het passtuk op zijn plek worden gelijmd en genageld.
Nieuwe zwaardklamp
Zwaardklamp van deze zeilboot was door een heftige storm en het ' rijden' van de boot tegen de kade kapot gegaan. de oude klamp is overgetekend op stucloper. Vervolgens uit een mooi stuk eiken en met behulp van de mal een nieuwe zwaardklamp uitgezaagd en in vorm geschuurd. Door rekening te houden met de natuurlijke kromming van het hout paste het deel perfect op zijn plek.
Lakken mirror zeilbootje
Binnenzijde van deze mirror moest opnieuw in de lak worden gezet. Tevens diverse reparaties en opnieuw schilderen van de bijbehorende trailer.